Friday, October 2, 2009

Air Tebu.. RASUAH lagiii.....

Air tebu dah jadi citer la pulakk....

http://shw.mmasreena.fotopages.com/19188838.html


Hari ini di laporkan UBN pepagi bute dah bg supply air tebu kat semua org di hari penamaan calon N31 Bagan Pinang. Betoi ke tak teman pun tak berapa sure sbb tak der gambar mengiringi informasi tersebut.. apa2 pun teman kasi sikit informasi air tebu@sugar cane utk tujuan penambahan ilmu.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgcb00bfzmruWAYYyDCXt-fwiF6U0B4_dvlg4Z-nUdoqO66rR3rifg1PURt2HviIYDB5kQI8FAmXtqdeDsZE2a63HzfwshMbsaK_PygdIDFXE-uELuJyjnIr43b76x18HXPAf_QPpxo5I3B/s400/freshsugarcanedrink%5B1%5D.jpg


Kalau bulan posa memang terliur di buatnya...

Masa muda2 dulu, teman ada buat part time jual air tebu kat Sg Way, kat situ banyak awek2 yg keje kat kilang electronic. ada satu mamat nie pun jual air tebu gak, tapi dia terlalu sibuk melihat awek2 yg lalu sampaikan dia lupa jari nya dah sampai ke mesin tebu.. apa lagi memancut ler darah ....pehhhh memang ngeri...
sejak dari hari tu...teman sentiasa jalan 'tunduk' bila nampak awek....

Informasi air tebu:

Tebu merupakan dari keluarga rumput yang berasal dari Asia Tenggara. Batangnya yang tebal menyimpan sukrose dalam batangnya. Dari cecair ini gula dihasilkan dengan mengeringkan airnya. Gula yang dikristalkan telah dilaporkan semenjak 2500 tahun dahulu di India. Biasanya, tebu yang bengkok adalah kurang manis berbanding tebu yang batangnya lurus. Kebanyakan tebu yang biasa dilihat adalah tebu yang berwarna kuning dan juga tebu yang berwana hitam. Sekitar abad ke-8 A.D. orang-oramg Arab memperkenalkan gula ke Mediterranean dan dari situ ia ditanam di Sepanyol. Ia merupakan salah satu tanaman terawal yang di bawa ke Amerika oleh orang-orang Sepanyol.


pokok tebu@Saccharum officinarum

http://arluki.files.wordpress.com/2008/10/untitled-1-copy.jpg

Tebu telah ditanam secara meluas di Caribbean dan masih lagi merupakan sumber ekonomi penting di beberapa pulau. Sewaktu penjajah, gula adalah satu keluaran utama bagi perdagangan segitiga bahan-bahan mentah Dunia Baru, pengilangan Eropah dan hamba Afrika. Perancis mendapati tebu di pulau-pulaunya begitu berharga sehinggakan ia menukarkan Kanada kepada Britain bagi mendapat kembali Guadeloupe, Martinique dan St. Lucia mereka pada akhirnya Perang Tujuh Tahun. [Belanda|Dutch]] turut mengekalkan Suriname, koloni gula di Amerika Selatan, dan tidak cuba mendapatkan kembali New Netherlands (Amsterdam Baru). Tebu Cuba menghasilkan gula yang menerima sokongan harga dan pasaran terjamin di USSR; pembubaran negara tersebut memaksa penutupan kebanyakan daripada industri gula Cuba. Tebu masih merupakan bahagian penting ekonomi bagi Barbados, Repbulik Dominican, Guadeloupe, Jamaica, Grenada, dan pulau-pulau lain. Industri tebu adalah eksport utama bagi Caribbean, tetapi ia adalah dijangka akan gagal dengan penghapusan keutamaan (preferences ) Eropah menjelang 2009. ( http://ms.wikipedia.org/wiki/Tebu)

Komen teman:

Pada hari ini UBN kasi air tebu utk meraih undi yg kononnya rakyat diutamakan, Rasuah didahulukan. bagi salah, tak bagi lagi ler rasa berSALAH. ituler UBN rasuah..

No comments: